Dexter (tv)

Da har jeg sett alle åtte sesonger av Dexter. Jeg har hatt denne tv-serien på lista mi lenge, uten at jeg kan huske å ha sett en eneste episode før nå. Noe av grunnen til det er nok at jeg har så mange serier å se (i tillegg til tonnevis av bøker å lese!) at jeg rett og slett ikke rekker å begynne på noen enkelte før de er ferdige. Noen serier er tross alt viktigere en andre.






For de av dere som ikke vet om serien (tviler på det er mange av dere) så handler serien om Dexter, en kar som jobber i politiet i Miami. Nei, han er ikke politi, han er en lab-geek (som de kaller det). Dexter er Miamis egen blodsprut-fyr, altså spesialist i blodsprut. Er det blod på et åsted kan Dexter lese åstedet og fortelle hvordan ting gikk for seg, bare ut i fra blodet. En noe spesiell jobb etter min mening, men den passer visst Dexter bra, viser det seg, for han er nemlig også en seriemorder.






Dexter er en spennende og nokså godt gjennomført serie som mange ganger fikk meg til å tenke "hvordan i all verden skal han komme seg ut av dette??". Det er herlig å se serier der en ikke alltid klarer å forutse neste trekk.

Til tider blir det dessverre litt ensformig da det for det meste går i det samme, med noen enkelte ulikheter. Det blir noe drøyt over åtte sesonger, selv om sesongene ikke er så lange. Likevel holder serien på nysgjerrigheten min og jeg fullfører den. Og jeg liker den kjempe godt. Samtidig som det er noe av det verste jeg har sett.

Denne tv-serien er en tankevekker. Jeg heier på Dexter, samtidig som jeg håper at han blir oppdaget og tatt. Det kjennes litt som en evig runddans: "Det er ikke riktig å drepe, men det er ikke riktig å la mordere som systemet ikke tar gå fri til å drepe igjen heller, men det er fortsatt ikke riktig å drepe".

Jeg sitter igjen med følelsen av å stå på en sti hvor stien deler seg i to foran meg. Jeg vet ikke hvilken jeg skal velge.








Kommentarer

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Diller i april 2018

Diller i mai 2018

Diller i januar 2018