Change of Heart av Jodi Picoult

Jeg har kun lest en bok av denne forfatteren tidligere. Den heter House Rules (link til smakebit og link til omtale) og jeg likte den godt så når jeg så denne boka av samme forfatter ble jeg jo nysgjerrig på denne også. Dermed ble den med hjem (Her er en link til smakebit av boken for de som er interessert).




Fra baksiden av boka: 
"June has survived what no mother should face. Twelve years ago, her husband and young daughter were murdered. For the sake of her unborn child, she managed to carry on living. 

But now she faces losing a second daughter. Claire har a heart defect, and unless they find a donor soon, she will die. 

When a match is offered, it seems like a miracle. Until June learns that the new heart will come from the man who killed Claire's sister. She thought she would do anything to keep her child alive. But how can she give her daughter the heart of a murderer?"


Denne boken ble ikke helt som jeg forventet. Jeg forventet dilemmaet rundt dødsdom og det å ta imot et hjerte fra en morder, men jeg forventet ikke så mye religion som det ble. Jodi Picoult er amerikaner og handlingen foregår i Amerika så jeg burde kanskje ikke egentlig blitt overrasket, men jeg ble det. Jeg har alltid vært fascinert av religion, men har aldri likt religion; det er for mye vondt som gjøres i guds navn. Av den grunn blir jeg alltid litt fornøyd når bøker (eller filmer/serier) kritiserer religion, som f.eks ved å si at Jesus sitt budskap har blitt tolket helt feil, og sannsynligvis med vilje, for å gi kirken makt. Denne boken sier ikke dette rett ut, men den sår tvil hos noen karakterer og åpner for muligheten for at Jesus hadde et litt annet budskap en det som fortelles i dag, og da ble det straks litt bedre for min del :-P

På framsiden av boken står det: "An edge-of-your-seat thriller". Jeg kan ikke si meg enig i det utsagnet. Boken er interessant, det er noen spennende ting som skjer og en lurer på hvordan det går til slutt, men jeg satt ikke en eneste gang på kanten av stolen og det var heller ikke vanskelig å legge fra seg boka. Det er ikke det at boken er kjedelig, den bare grep ikke så tak i meg som den har gjort med andre. Jeg finner den mer interessant enn spennende. 

En ting som trakk ganske ned for min del var at jeg skjønte noe før jeg hadde lest 100 sider, noe jeg helst ikke ville skjønt før mot slutten. Jeg vet ikke om det var meningen, eller om jeg tilfeldigvis innså det før det var meningen, men uansett synes jeg det hadde vært bedre å ikke skjønt greia før det ble avslørt. I tillegg var det enda en ting jeg skjønte før det ble avslørt og da synes jeg det ble litt for forutsigbart, selv om det mest sannsynlig var meningen at jeg skulle skjønne dette da jeg gjorde det. 

En ting jeg likte veldig godt er at Picoult flere steder i boken har satt inn gode sitater fra alle slags personligheter; både andre forfattere, spirituelle ledere og kjendiser. 


Konklusjonen er at boken er interessant og etter min mening verdt å lese, men ikke så spennende som folk skal ha det til. 


Tittel: Change of Heart
Forfatter: Jodi Piccoult
Publisert: 2008
Antall sider: 461
Kilde: Eier selv


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Diller i april 2018

Diller i mai 2018

Diller i januar 2018