Spørsmål!

Disse spørsmålene fant jeg på bloggen til Heidi og tenkte at jeg skulle herme etter, men jeg hadde ikke svar å gi. Disse spørsmålene var vanskelige for meg. Nå som jeg har hatt litt tid på meg har jeg kommet fram til noen svar, i alle fall så gode svar jeg kan komme fram til med en slik dårlig hukommelse som jeg har :P




Var det noen som inspirerte deg til å lese eller kom den interessen av seg selv?


Jeg husker ærlig talt ikke hvordan denne interessen oppsto, om det var noen som satte i gang denne interessen eller om jeg har hatt den hele tiden. Det er stor sannsynlighet for at jeg hele tiden har hatt denne interessen i meg da jeg alltid har vært den typen som gjerne kan sitte timevis for meg selv opptatt med noe. Men et sted må det jo ha startet; et sted, en gang må jeg ha kommet over en bok som satte det hele i gang. 

Mulig startet det hele med barnebøker fra Disney. Jeg elsker de gamle Disney-klassikerne og hadde flere av dem på VHS og jeg har definitivt lest flere av disse barnebøkene. Men om det var der det startet vet jeg ikke.

På barneskolen var jeg medlem i TL-klubben (en bokklubb for jenter mellom 9 og 15 år). Jeg vet at jeg elsket flere av de bøkene jeg leste da, men jeg husker dem ikke.

Den første boken jeg kan huske som virkelig gjorde inntrykk og satt seg var Den Uendelige Historien av Michael Ende. Boken leste jeg ikke selv, men fikk den opplest av Petter (min daværende stefar), jeg tror jeg var 11 eller 12 år. Som jeg koste meg! Jeg husker jeg gledet meg til sengetid da, å få høre mer om Bastian, Atreyu og Falkor var et høydepunkt i den perioden.

Neste bok ble Ringenes Herre. Den ble anbefalt meg av Petter siden jeg likte Den Uendelige Historien så godt, og jammen falt også den i smak!

Den Uendelige Historien og Ringenes Herre er ikke de første bøkene jeg har fått lest eller lest, men de er de første bøkene som jeg med sikkerhet kan si har gitt interessen for bøker en skikkelig boost.
Så etter hva jeg kan huske er mye av grunnen til at jeg har en så brennende interesse for bøker den dag i dag takket være Petter som introduserte meg for to så fantastiske bøker. 



Hadde du lesetime på skolen hvor dere lånte en bok på biblioteket eller hadde med en hjemmefra som dere leste i? Skulle du ønske det var mer av det da du gikk på skolen?

Enda en ting jeg ikke husker :P Jeg vet ikke om vi hadde lesetimer hvor vi satt og leste bøker for oss selv, men jeg husker at ene læreren på ungdomsskolen leste Tatt av kvinnen for oss høyt i klassen, og at vi senere  så Tatt av kvinnen på teater, det var kjempestas. Særlig mye annen lesing, utenom pensum, kan jeg ikke huske at det var på skolen, men jeg leste en del bøker som jeg enten leste på biblioteket (Deichmanske) eller lånte med meg hjem. Jeg leste de fleste, om ikke alle, bøkene som fantes av Kari Sverdrup på biblioteket i denne perioden. 



Er det noen karakterer i bøker du forholder deg til/forbinder deg med og hvem?

Jeg er den typen som lever meg veldig godt inn i det jeg leser så jeg lever meg alltid godt inn i livet til karakterene i bøkene jeg leser. Siden jeg leser så mye og lever meg godt inn i alt jeg leser, kan jeg ikke komme på noen spesielle karakterer jeg forbinder meg selv med. Jeg tror ikke jeg egentlig forbinder meg selv med noen av dem, men lever deres liv der og da, at jeg dermed på et vis kan føle av en forbindelse, men at dette ikke gjelder tilbake i den virkelige verden. 



Har bøker alltid vært en del av livet ditt eller kom det senere inn i bildet?

Som jeg har sagt så husker jeg ikke helt, men om bøker ikke alltid har vært der så kom de i alle fall tidlig inn i livet mitt. Siden jeg var barn har det gått mye i å tegne, se på tv/film, lese eller pusle puslespill. Hadde jeg noe slikt å holde på med kunne jeg ha underholdning i flere timer. 



Hvis du skulle overtale en person som ikke liker bøker til å lese noe, hvordan hadde du løst det?

Jeg hadde nok ikke prøvd meg på det. Hvis en ikke liker å lese så skal en få slippe. Alle har sine egne interesser. 



Hva ser du etter når du leter etter en ny bok å lese i?

Jeg har, for en god stund siden, kommet dit at jeg ikke lenger leter etter nye bøker å lese. Jeg har en temmelig lang leseliste og har derfor nok å velge i. Selvsagt havner det en del nye bøker på denne leselisten da jeg stadig vekk kommer over nye bøker som jeg blir interessert i eller at det kommer ut ny bok i en serie jeg holder på å lese. 





Nå for tiden leser jeg mangen Bleach. Jeg har sett animen, men den sluttet plutselig så når jeg fant ut at mangaen fortsatt er pågående måtte jeg begynne på den. Bildet er fra kapittel 35 (volum 5) og inneholder et av mine favoritt-utsagn fra denne serien.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Diller i april 2018

Diller i mai 2018

Diller i januar 2018