Natthaven

Natthaven er oppfølgeren til Perlehviskeren; begge har jeg lånt av Heidi (link til bloggen hennes). 

Også denne gangen har Cathrine L.Wilhelmsen (forfatter) og Petter Winther (illustratør) klart å lage en vakker bok. 





Fra baksiden av boken: 
"Vet du hva Natthaven er? Det vet ikke Julius heller. Han har mistet stemmen sin og tilbringer høstferien hos mormor og morfar, mens mamma har reist langt bort på jobb, nesten helt til den andre siden av jorda. Mormor forteller Julius historien om morne sin, den sovjetiske ballerianen Valentina, og snart virvles han inn i nok et spennende eventyr, hvor han trenger både mot og gode venner for å finne svarene han søker. For hva har Natthaven med Julius å gjøre? Og hvordan kan den hjelpe ham i savnet etter mamma?" 


Som med Perlehviskeren synes jeg hele boken er nydelig. Også her er det flott skrift, fint oppsett og fantastiske illustrasjoner. Cathrine og Petter slutter ikke å imponere, men ikke bare med utseende av boken, også med fortellingen i seg selv. Jeg likte Perlehviskeren, men denne likte jeg enda bedre. 




Denne gangen var det litt lettere for meg å henge med i fortellingen. I begge bøkene er det mye som skjer på kort tid, men i Perlehviskeren synes jeg noen ganger ting gikk så fort at jeg satt igjen med en følelse av at noe manglet. Litt som om at jeg hadde blunket og gått glipp av noe, uten at jeg visste hva. Slik var det ikke med Natthaven. 


Fortellingen er både fin, trist, morsom og spennende, samtidig som den også tar opp viktige tema og følelser. Det er mye klokt og fint som sies i denne boken, ting som vi alle trenger å høre noen ganger.


"Det betyr at når noen er dumme mot oss, er det vanskelig å like dem. Men ofte oppfører mennesker seg slik fordi de har det vondt inni seg. Det de egentlig trenger aller mest da, er kanskje at du gir dem en klem. Alle mennesker trenger å bli elsket for den de er. Å bli elsket er ikke noe man skal behøve å fortjene."
Fra side 128




 


Jeg ble glad for å møte So og Pappus igjen, slike gode venner skulle alle hatt. Og ikke minst Perlehviskeren, som vi endelig fikk litt mer tid sammen med. Julius er heldig som har slike gode venner og fantastiske besteforeldre som stiller opp når han trenger dem. Mormoren og morfaren til Julius har en større rolle i denne boken enn i Perlehviskeren og de minner meg på hvor fantastiske besteforeldre kan være og hvor heldig jeg også er, som fortsatt har alle mine besteforeldre.

Natthaven er en flott bok, med både vakkert utseende og en fortelling som vekker mange tanker og følelser; en fantasifortelling mange barn (og voksne) kan lære av.





Tittel: Natthaven
Forfatter: Cathrine L.Wilhelmsen
Illustratør: Petter Winther
Format: Innbundet
Språk: Norsk
Kilde: Lånt av Heidi





Kommentarer

  1. Herlig! Jeg liker også begge men denne overrasket og gjorde at jeg liker den mer enn den første! Virkelig fine begge to da.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Diller i april 2018

Diller i mai 2018

Diller i januar 2018