House Rules

Forfatter: Jodi Picoult
Publisert i 2010
Språk: Engelsk



Jacob Hunt is a teen with Asperger’s syndrome. He’s hopeless at reading social cues or expressing himself well to others, though he is brilliant in many ways. But he has a special focus on one subject—forensic analysis. A police scanner in his room clues him in to crime scenes, and he’s always showing up and telling the cops what to do. And he’s usually right. 

But when Jacob’s small hometown is rocked by a terrible murder, law enforcement comes to him. Jacob’s behaviors are hallmark Asperger’s, but they look a lot like guilt to the local police. Suddenly the Hunt family, who only want to fit in, are directly in the spotlight. For Jacob’s mother, Emma, it’s a brutal reminder of the intolerance and misunderstanding that always threaten her family. For his brother, Theo, it’s another indication why nothing is normal because of Jacob. 


And over this small family, the soul-searing question looms: Did Jacob commit murder?


Dette er ikke noen spenningskrim der det er et kappløp mot tiden for å forhindre et mord eller fakke en morder.  Dette er en krimroman som fokuserer  på mysteriet om hvem som gjorde det og hvordan det skjedde samtidig som den har sterkt fokus på temaet Aspergers.

Jeg har ikke lest noe særlig krim, bare en tilfeldig valgt bok her og der, så jeg har ikke så mye materiale å sammenligne House Rules med, men den skiller seg definitivt ut fra de andre jeg har lest.  Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive den videre uten å røpe noe, så jeg velger å heller skrive for lite.

Det jeg kan si er at boken er både lærerik, rørende og spennende. Jeg likte boken godt og kan fint anbefale den videre.


For de som er mer nysgjerrige på boken kan kanskje innlegget mitt om boken i forbindelse med En Smakebit På Søndag via bloggen gronneskoger.blogspot.no gi mer innsyn. 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Diller i april 2018

Diller i mai 2018

Diller i januar 2018