Winter's Tale av Mark Helprin

Format: Lydbok
Språk: Engelsk

Utgivelsesår: 1983


Om boken:
"New York City is subsumed in arctic winds, dark nights, and white lights, its life unfolds, for it is an extraordinary hive of the imagination, the greatest house ever built, and nothing exists that can check its vitality. One night in winter, Peter Lake, orphan and master-mechanic, attempts to rob a fortress-like mansion on the Upper West Side.

Though he thinks the house is empty, the daughter of the house is home. Thus begins the love between Peter Lake, a middle-aged Irish burglar, and Beverly Penn, a young girl, who is dying.
Peter Lake, a simple, uneducated man, because of a love that, at first he does not fully understand, is driven to stop time and bring back the dead. His great struggle, in a city ever alight with its own energy and besieged by unprecedented winters, is one of the most beautiful and extraordinary stories of American literature."



Språket er, etter min mening, ikke særlig vanskelig, men det er til tider litt "fint" så noen ord må kanskje slås opp i ordboka. Ellers er det en del personer å holde styr på og det hopper litt frem og tilbake, så en kan lett rote seg bort litt. Det kan virke slitsomt, men alle personene har sine roller i fortellingen og er på sin måte vesentlig. 

Denne boken er kort sagt mystisk. Det er en fortelling som finner sted i en verden ganske så annerledes enn virkeligheten, en verden full av mystiske hendelser. Her må en bruke fantasien for en får ikke egentlig noen skikkelig forklaring på noen ting, en må komme fram til et svar på egen hånd.


Fortellingen er en romantisk fortelling, men også en fortelling om verden og balansen mellom det gode og det onde. En fortelling om en søken etter en perfekt verden, en verden i perfekt balanse, og de som jobber mot dette.


I 2014 kom det en film basert på denne boken. I dette tilfellet så jeg filmen først og synes faktisk det var greit. Jeg tror faktisk jeg hadde blitt skuffet om jeg hadde lest boka først da filmen blir en altfor kort og bare delvis gjenfortelling av den samme fortellingen. 

Kommentarer

  1. Kjempe bra anmeldelse! Jeg synes engelsken er drit vanskelig, ha ha! Jeg er litt ut av øving med å lese på engelsk merker jeg nå og også med Dickens. Går treeeeeigt. Tvangsleser!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :-)
      Hehe. Ikke så lett når en ikke er vant nei. Slet en del før jeg ble vant ;-) Har tvangslest i det siste jeg også. Har ligget på sofaen og lest i fire hele dager :-P

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Diller i april 2018

Diller i mai 2018

Diller i januar 2018