André Bjerke #1

Dialog med et speilbilde av André Bjerke

"Hvem møter meg der i mitt speil? Hvem er du?"
                "Deg selv som du var"
"Hva vil du meg nu?"
               "Jeg anklager deg"
                                      "For hva?"
                                                    "For svik
               mot alt som gjorde din ungdom rik."
"Det var ikke meget..."
             "Langt mer enn du tror."
"Jeg eide jo intet!"
                       "Du eide en jord.
              Du eide en morgen og berget det blå.
              To lyttende ører. To øyne som så."
"Du lyver! Min ungdom var feighet og flukt.
Min ungdom var dager som aldri ble brukt."
             "En dag av forventning er levende tid."
"Først nu tar jeg del i den krevende strid
i manndommens kamp."
             "For ditt daglige brød."
"Først nu har jeg livet!"
             "Først nu er du død."
             Du drepte din lengsel. Du tapte din vei."
"Hva vet du om dette?"
             "Din ungdom var meg.
              Og jeg er den drøm du har dypest forrådt.
              Du husker meg ikke."
"Jeg husker deg godt:
Uvirkelig var du, en narr og fantast.
Din verden var blå illusjoner - som brast.
Din drøm var en feber, din lengsel en vind.
I dag kan jeg se deg."
              "I dag er du blind."
"Gå vekk! Gi meg fred! Har en yngling forstand
på det som er mål for den moderne mann?"
              "Ditt mål er et måltid! Jeg kjenner deg bror:
               Du vant deg en plass ved det dekkede bord.
               Forsyn deg og spis! Du vil få hva du tar,
               men aldri få fred for deg selv som du var."

Kommentarer

  1. Så flott dikt! Andre Bjerke sine dikt har æ ikke lest men har hørd så my bra fra andre om dem. Lest tre romana av han. Æ liiiiiike du har begynt å lagt ut dikt! :-D Hurra! Alt for få som les dikt no te dags, det flestan les romana og da går lyrikken i glemmeboken og dikteran får ikke dikta uten lønn. Det e dumt.

    SvarSlett
  2. :D :D
    Æ les lite dikt, men har likt André Bjerke siden ungdomsskola så æ har fått med mæ en del av diktan hans. Ikke lest romanan hans enda, men det bli vel ;)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Diller i april 2018

Diller i mai 2018

Diller i januar 2018