Gjenferd

OBS! Utdraget fra baksiden av boken som kommer nå inneholder spoilere for de som ikke har lest de foregående Harry Hole-bøkene.



Fra baksiden av boken:
"Det er den type drap som får en notis i avisa og så er glemt; en ung, desperat heroinist prøver å stjele dop fra en annen og blir skutt. Den skyldige blir tatt like etterpå.
  

En mann kommer til Oslo fra Bangkok og går gjennom Kvadraturen, Oslos sentrum for narkotikaomsetning som nå domineres av det nye stoffet kalt fiolin. Bakmannen er den mystiske Dubai som ingen har sett. Den ankomne tar inn på et billig hotell og fyller ut registreringsskjemaet. Yrke: Drap. Navn: Harry Hole. Han oppsøker sin tidligere arbeidsgiver på Politihuset og ber forgjeves om å få etterforske narkotikadrapet. Men han får treffe den siktede i fengselet. Det er en ung gutt som Harry Hole knapt kjenner igjen. Men det er han. Oleg, sønnen til kvinnen Harry fortsatt elsker.

Saken er oppklart. Saken er umulig. Saken er personlig."





Forsiden av boken




Når vi møter Harry Hole denne gangen er han på et bra sted, i motsetning til de fleste andre bøkene. Han er edru, har vært det lenge, og har det ganske så bra. Den eneste gangen jeg kan komme på at han kanskje hadde det bedre var da han var lykkelig med Rakel og Oleg.

Jeg skrev i omtalen av Panserhjerte (forrige bok) at Harry møtte motstand rundt hvert hjørne, men han møter jaggu meg mye motstand denne gangen også. Han har ikke lenger de ressursene han hadde da han var politi til å hjelpe seg i etterforskingen og han har en pris på hodet, satt av den usynlige Dubai.

Det er litt av en slutt på denne boken. Hadde jeg lest disse bøkene fortløpende som de kom hadde jeg fått panikk og blitt skikkelig forbanna. Kan jo ikke slutte sånn?!? Så ille ble det derimot ikke da jeg visste det var enda en bok etter denne. Så da må det jo gå bra?? Jeg skal begynne på neste, og foreløpig siste, bok straks jeg er ferdig med å skrive dette, så da vil det vise seg hvordan det går.



Forfatter: Jo Nesbø
Språk: Norsk

Format: Pocket
Utgitt: 2011
Nummer i serien: Bok nummer ni
Antall sider: 455
Kilde: Bokhylla



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Diller i april 2018

Diller i mai 2018

Diller i januar 2018